Het 3D effect: de verbinding tussen ‘entrepreneurship en intrapreneurship’

Je eigen creatie neerzetten en daarmee succes oogsten…wie droomt er niet van als je ondernemend bent. Maar om je creatie succesvol te maken, is het vaak een kwestie van anders leren kijken. En dat is niet altijd evident, maar wel een must. Met andere woorden: afhankelijk van de bril die je opzet, krijg je andere perspectieven. Ik ben benieuwd hoe jij het 3D effect ervaart…

De eerste dimensie
Als je het wikiwoordenboek raadpleegt, zie je volgende definities verschijnen.
– Een entrepreneur is een ondernemer die initiatiefrijk reageert op kansen. Bij een entrepreneur draait het om het ondernemen zelf: kansen zien, kansen benutten en creëren van waarde.Een entrepreneur is dus een ondernemende ondernemer.
– Een intrapreneur is in ondernemersjargon een medewerker die zich binnen (intra-) een organisatie ondernemend gedraagt. Een intrapreneur is dus een ondernemende professional.

De tweede dimensie
Beide termen hebben het gemeenschappelijke begrip‘preneurship’.
Preneurship bevat het Franse woord ‘prendre’ – ‘iets vastnemen’. De nadruk ligt dus op het vastnemen en er iets mee doen, actie ondernemen. De vraag hierbij is ‘hoe’ doe je dat?

Het verschil
– Entrepreneurship bevat het Franse ‘entre’ – ‘tussen’ en het verwijst naar de relatie met de buitenwereld, de anderen. De combinatie van ‘entre’ en ‘prendre’ geeft als resultaat ‘actie ondernemen naar anderen, naar buiten’. Hier rijst de vraag: wat hebben die anderen nodig? Waar liggen zij wakker van?
– Intrapreneurship bevat het Latijnse woord ‘intra’ -‘binnen’. Het resulteert in ‘actie ondernemen naar binnen, naar jezelf’. Vrij vertaald geeft dat: bewustwording van je talenten, valkuilen en drijfveren en van daaruit actie ondernemen om te groeien. De hamvraag hierbij is : wat heb ik hiervoor nodig?

De wisselwerking
Bij beiden zie je de focus op actie ondernemen. Daarbij komt de wisselwerking tussen ‘entre’ en ‘intra’. Met je binnenwereld aan de slag gaan om te groeien, levert winst op voor je acties in de buitenwereld. Andersom is het zo dat de input die je krijgt van de buitenwereld weer een stimulans is om met je binnenwereld aan het werk te gaan.

De derde dimensie
Het 3D effect: de verbinding tussen entrepreneurship en intrapreneurship
Door de twee dimensies tegelijkertijd te bekijken ontstaat er diepte, een 3D-effect.
Of je nu een entrepreneur of een intrapreneur bent, het is pas als je met jezelf aan de slag gaat, dat je succesvol en duurzaam kan ondernemen. De fundamenten van het entrepreneurship liggen dan ook in het intrapreneurship. Met het 3D effect creëer je diepgang en raak je de essentie.

Heb jij de 3D bril al opgezet en de verbinding gevonden? Laat het weten en reageer.

twittergoogle_pluslinkedin

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>